Uansett om du selger ting på QXL, finner jobber på Småjobber eller driver eget firma så er du avhengig av gode referanser på nett. I dagens verden kan en eller flere dårlige tilbakemeldinger få store økonomiske konsekvenser for deg. Derfor bør du hele tiden jobbe for at du levrer bra og at alle til slutt blir fornøyde. De siste årene har vi opparbeidet oss en del erfaring på dette og ut i fra disse har vi laget noen gode råd til deg.
1. 100 % LEVERT = 100 % FORNØYD
Dersom du bestandig leverer det produktet du lover og litt mer så vil du ha fornøyde kunder. Noen kunder vil man ikke kunde få fornøyde men om du har et gjennomgående godt produkt så vil overvekten av erfaringer være positive.
2. Den som ikke spør – vet ikke
Hvis du ikke spør kundene om hva de mener kan bli bedre, hva som er bra eller hva som ikke fungerer så vil du mest sannsynlig ikke få vite noe før det er for sent. Derfor anbefaler vi at du jevnlig gjør kundeundersøkelser for å hele tiden bli bedre. Husk at det ikke finnes noe produkt eller tjeneste som ikke har rom for forbedringer!
3. Misfornøyd kunde – hva gjør jeg?
Om du får en omtale på nett som er negativ så bør du først prøve å kontakte den misfornøyde kunden. Du bør høre om det er noe du kan gjøre for å rette opp inntrykket. Samtidig bør du svare høflig og ydmykt på omtalen. Ikke gå til angrep på kunden selv om du mener at kunden kanskje har feil, det skremmer fremtidige kunder.