Enten om du skal kjøpe eller selge et domene så er prisen ofte vanskelig fastsette. Selv om domener ofte sammenlignes med eiendom så er det ikke like lett å prise, selv om prinsippet er det samme. Et domene er verdt det markedet er villig til å betale for det. Vi følger dette til en hvis grad men vi har en egen checklist som vi legger til grunn for våre priser. I stor grad kan vi bruke data som man får gratis av Google til å bestemme prisen på et domene.
1. Hva slags domene er det?
Det finnes domener innenfor omtrent alle nisjer, noen er mer attraktive enn andre. Et eksempel på dette er f.eks at kredittkort.no har naturlig mer verdi enn f.eks tøybleier.no. Vi pleier å sjekke regnskapene til de som er markedsledende innenfor nisjen på Proff.no. Hvis vi ser at det f.eks er en svært lønnsom nisje så vet vi at domene har større verdi og dermed bør prisen gjenspeile dette.
2. Konkurranse på nett
Dersom det er høy konkurranse i Google innenfor nisjen og da spesielt på det vi kaller «exact match» eller eksakt samsvar på godt norsk. Dette kan du enkelt finne ut ved å bruke en funksjoni Google Adwords som heter Google Keyword Planner. Det du da må se på er klikkpris, antall søk og konkurranse. Vi anbefaler også å se hvordan konkurransen er i det organiske søket, dette samsvarer i de aller fleste tilfeller med konkurransen i i Adwords.
3. Er det flere interessenter?
Dersom flere er interessert i domene ditt så får det naturlig nok med en gang en høyere verdi. Hvis en mulig kjøper ønsker å unngå en budkrig bør derfor dette bakes inn i prisen også.
Oppsummert:
Det er som du sikkert har skjønt og kjent på selv, vanskelig å sette en pris på et domene. Dersom du tar utgangspunkt i disse punktene så kan du argumentere godt får prisen. Det er også en veldig vanlig ting å overvurdere egne domener. Hvis du skal tjene penger på domener så er du avhengig av å selge dem. De aller fleste .no og .com går får mellom 1000 – 10000 kroner. Vi anbefaler derfor at man bør sette en realistisk pris som du selv hadde akseptert. Det samme gjelder også for deg skal kjøpe et domene av en annen person.
Oppsummer blir det slik:
1. Potensiale innenfor nisjen og betalingsmuligheten til mulige kjøpere
2. Er det høy konkurranse innenfor nisjen?
3. Hvor mange er interessert i domene?
= Pris