Google er et perfekt sted å hente nye kunder til ditt produkt eller tjeneste. Søkeresultatet til Google er delt opp i to grupper – betalte plassering og organiske plasseringer. Vi har tidligere skrevet om hvordan din nettside kan bli synlig i det organiske søket. Over tid er det mest lønnsomme å ha gode organiske plasseringer, men dette tar ofte 12 måneder +. Derfor kan det betalte søket være en god plass å starte. Du kan faktisk få nye kunder i dag om du setter opp Google annonsering. Vi har derfor laget en guide til deg som vil komme i gang med Google Adwords. Om du ikke ønsker å gjøre dette selv så kan du kontakte Firmalogoer.no, de kan hjelpe deg for en svært billig penge.
1. Innføring i Google Adwords
Før vi forteller deg hvordan du setter opp Google-annonser så er det viktig at du forstår hvordan annonsene fungerer:
- Du betaler kun per klikk
- Du setter selv et dagsbudsjett og et månedsbudsjett
- Annonsene dukker opp på søkeordene du velger
For å kunne starte med Google-annonser så må du ha en Google-konto. Vi pleier da å opprette en Google-konto med epost. For enkelhetens skyld så lager vi da ofte firmanavn@gmail.com. Når du har opprettet en Google-konto så må du gå på Adwords.com. Her må du logge inn en gang til og da vil du komme inn til annonse-kontoen.
2. Kontostruktur
Når du skal sette opp en velfungerende Adwords-konto så er det viktig at du lager en god struktur. En god struktur gjør det lett for deg senere å vedlikeholde kontoen og optimalisere den. Google har selvfølgelig gjort dette veldig enkelt for deg. Før vi går løs på hvordan du setter opp en kampanje så må du forstå hvordan du får en god struktur i kontoen. En Adwords-konto er bygget opp av 2 hovedgrupper: kampanjer og annonsegrupper. Vi har forklart dem nedenfor:
2.1. Kampanje
Hvis du har mange forskjellige produkter så kan det være lurt å dele disse i forskjellige kampanjer. For å få gode resultater med Google-annonser så er man nødt til å spisse annonsene så godt som mulig. I tillegg så gjør en oppdeling av produktene i forskjellige kampanjer det lettere å måle effekten og optimalisere slik at du hele tiden tjener mest mulig på dine klikk. Et eksempel på hvordan vi deler opp i kampanjer kan du se nedenfor:
En pizzasjappe tilbyr italiensk pizza, amerikansk pizza og innbakt pizza. De ønsker å være synlige med hvilke typer pizza de ønsker. En naturlig oppdeling i annonsekampanjer vil da være å separere disse 3 pizza-typene i hver sin kampanje.
2.2 Annonsegrupper
Annonsegrupper er til for å spisse kampanjen din ennå mer, her deler du inn i produktkategorier innenfor det samme produktet. Hvis vi tar utgangspuntket i eksempelet ovenfor med pizzasjappa så vi et godt eksempel på annonsegrupper for denne butikken være.
Kampanje – Italiensk pizza
Annonsegruppe 1 – Napoli
Annonsegruppe 2 – Margarita
Kampanje – Amerikansk pizza
Annonsegruppe 1 – Hawaii Pizza
Annonsegruppe 2 – Chicago Beef Pizza
Vi tenker alltid på våre Adwords-kontoer som et biblotek og vi liker å spisse annonsene så mye vi kan. Dette er for å tiltrekke oss de riktige klikkene som konverterer. I tillegg så gjør det oppgaven om å optimalisere for å tiltrekke ennå flere konverteringer.
3. Oppsett av Google Annonser
3.1 Lage en kampanje
3.2 Kampanjeinstillinger
3.3 Sett opp annonsegrupper
3.4 Sett opp annonser